To those visitors who can not read Swedish, I have now added the Google Translate - enjoy!
(and do not hesitate to get in touch with me!)

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

söndag 8 september 2013

Problem med andra människor



Jag fick en fråga härom dagen som rörde hur man hanterar kolleger som inte gör det man tycker att de borde göra.

Frågan löd "Lite hjälp tack! Om jag tar ansvar för hur jag väljer att ta saker som händer mig. Hur är det då med verkligheten? Jag upplever att några med arbetare vill hålla mig i ett fack. Medan en annan kämpar och stöttar mig, hon upplever liknande saker för egen del. Vi vill ha en förändring. Hur gör jag nu för att själv visa och definiera vem jag själv är. Utan att såra, anklaga någon annan?"

Och jag tänkte att jag skulle dela med mig även till er av svaret...

Verkligheten är utifrån hur du uppfattar den, det finns därför inte en sanning. Du säkert tänkt på hur två människor kan uppfatta samma sak på helt olika sätt. Det i kombination med att allt som händer i ditt liv har med dig att göra. Sedan kan det vara som så att två människor uppfattar samma sak, självklart, men det är för att man har ett liknande tänk och där och då samma behov.

Och eftersom det är så - att din verklighet är din och allt som sker i ditt liv är relaterat till vad du här och nu behöver göra eller förstå - så ska du enbart fokusera på dig själv. Alltid. Inte bry dig om vad andra tycker eller gör - utan bara fokusera på vad du behöver här och nu. Och framför allt vad du kan göra. Du kan aldrig ändra någon annan! Vilket innebär att allt du KAN göra är att vara äkta till dig själv, välja tankar/känslor/förhållningssätt som får dig att må så bra som det bara går i det som är.
Men viktigast av allt är att titta på VARFÖR det är som det är, vad behöver du lära dig av det som sker? Varför har du dragit till det där just nu? Vad speglar det i dig?

Jag kan ta som exempel - innan jag gick på semester så var jag omringad av människor som inte lyssnade, de hade noll input, och jag blev lätt frustrerad. Tills jag insåg att det var Gud/Universum som talade om för mig att JAG behövde lyssna bättre. När jag väl kom till den insikten så försvann alla trögfattade människor ur mitt liv, som genom ett trollslag.

Ett annat exempel - varje gång jag bli irriterad på att min man inte gör det jag tycker att han borde göra, så vet jag nu att det beror på att JAG har missat att göra något, så då tittar jag på mig själv, gör det jag ska göra och VIPS så är han igång och fixar och donar med mer än det jag hade tänkt innan. Jag behöver aldrig säga något! (väldigt praktiskt)

Med andra ord du styr ditt liv och allt som sker genom vad du gör själv, hur du ser på dig och vad du fokuserar på. Kan låta underligt för det är ju inte vad vi har lärt oss, men likväl så det fungerar.

Så mitt råd till dig är att fokusera på DIG, se till att vara ditt bästa jag och välja att göra det som får dig att må bra. Inte att försöka att ändra något i det yttre. Sedan ingår det i att må bra att sätta gränser, så man ska inte ta skit - MEN du ska ha fokus på dig. Inte på de andra. Då kommer du inte att såra eller anklaga någon heller eftersom du kommer att tillåta de andra att vara som de är, låta de göra sina val.


 

3 kommentarer:

  1. Lustigt, då jag i princip ställde en liknande fråga för ca en månad sen på Abraham Hicks-gruppen på Facebook, då jag störde mig på vissa kollegor och deras beteenden, trots att jag inte ville det (vill inte irritera mig på andra, då det ger mig negativ energi m.m.) och fick då svaret att det vi irriterar oss på hos andra, är ofta nåt som ligger hos MIG själv! Och oj oj, stämde inte det tro? Jodå, haha. (det gäller ju bara att inse det hehe) och nu när de/de är tillbaka från semestern så är jag såå glad då jag inte alls stör mig på dessa personer o beteenden längre alls! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är det härligt hur det funkar! Man lär sig så mycket om sig själv genom att titta på sin omgivning.

      Radera