To those visitors who can not read Swedish, I have now added the Google Translate - enjoy!
(and do not hesitate to get in touch with me!)

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

söndag 14 april 2013

Lite mera Bibeln...och ACIM

Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.
(Johannes 14:3)

Jag tror att han menar att vi alla når Gud genom se att Jesus är som oss, Guds söner/döttrar, och att vi hittar oss själva, vårt andliga jag genom att följa Jesus väg. Att nå Gud innebär att man är i kärlek och total harmoni och tillit till Ettet - och det tror jag att man kan utan att säga att man tror på Gud eller att säg att man är Kristen. Jag tror att det är ett tillstånd som man uppnår, ett tillstånd där man bara ÄR kärlek och harmoni. Jag tror oxå att väldigt många som säger sig vara troende på ett eller annat sätt aldrig når dit. Det innebär inte att man inte återgår till sitt andliga varande då våra jordiska kroppar är borta. Det är för mig två olika saker. Så alla har en möjlighet att komma till Gud som ett varande och alla kommer att återgå till det andliga efter detta livet. Så tänker jag. Rimmar väl med:
 
"Guds rike kommer inte på ett sådant sätt att man kan se det med sina ögon. Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er.”
(Luk 17:20-21)
 
"Makten är innerst. Orsaken är innerst och verkan ytterst. Din önskan påverkar din tro. Dina trosföreställningar kontrollerar din tankar. Dina tankar kontrollerar dina känslor och dina känslor kontrollerar din varseblivning.

Egot vill aldrig att du skall lära dig detta. Det vill att du skall tro att orsak är på samma nivå som varseblivning. Egot vill hålla dig i tron att det förgångna orsakar framtiden. Du måste förstå vad som är under varseblivningsnivån. Så fort du lär dig hur sinnet fungerar har du verktygen för att göra egot helt ogjort.

Låt oss se på ett exempel. Den ena partnern i ett äktenskap är otrogen. Den andra partnern får reda på det och blir arg. Men denna persons ilska har faktiskt inget att göra med själva otroheten. Ilskan kommer från ett djupare ställe: deras önskan att ha mer än allt och också från egot och från deras attacktankar. Ilskan är en del av deras känslor av rädsla och skuld. Allt detta är resultatet av vad som händer djupt nere i sinnet. Detta kosmos är bara en projektion av vad som pågår i medvetandet.
Denna person som är arg på sin partners otrohet måste först erkänna att han har en känsla. Han är inte arg av den anledningen han tror, hans partners beteende. "Jag kan inte skadas av något någonting annat än mina tankar" - - -

När du är upprörd vet du att du behöver en ny tanke. Att öva ditt sinne att tänka på ett annorlunda sätt så att du känner på ett annorlunda sätt och varseblir på ett annorlunda sätt. Så enkelt är det. Till en början kanske du måste tänka på en del saker. Men efterhand som du blir mer intuitiv behöver du inte klura ut någonting. Detta eftersom du får höra inifrån vad som är till mest hjälp. Du har inga behov av åsikter och lär dig säga "Jag vet inte" då ditt fulla fokus är att vara lycklig och fridfull. Din intuition vet vilka ord som skall sägas; ibland inga ord alls bara ett leende. Du lär dig att skratta en hel del och inte ta världen så allvarligt, att slappna av och komma i nuet. Om du tror att du behöver hjälp, så dyker någon upp för att hjälpa dig." (ACIM)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar