To those visitors who can not read Swedish, I have now added the Google Translate - enjoy!
(and do not hesitate to get in touch with me!)

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

lördag 22 juni 2013

Är alla Gudar samma Gud?

Min uppfattning utifrån Bibeln..

Tänk på det som förut var, för länge sedan. Jag är Gud, ingen annan finns. Gud är jag, och ingen är min like. Jes 46:9

Jesus svarade: ”Viktigast är detta: Hör, Israel, Herren, vår Gud, är den ende Herren. Mark 12:29

Jag tänker som så att om Gud är den enda guden, vilket han såklart är, så kan andra inte tala om någon annan Gud för det finns ingen. Med andra ord måste det vara som så att när de talar om Allah eller vad de nu väljer att kalla hen så är det samma Gud. I Bibeln har Gud många namn, och varför skulle det inte kunna vara som så att ett av dem är tex Allah? Tittar man på muslimernas texter så är de VÄLDIGT lika de i Bibeln.

Sedan anser jag att det rimmar väldigt dåligt med hela skapelsen att det skulle finnas alternativ, det handlar mer om att utifrån var man är så ser man Gud på lite olika sätt. På samma sätt som om man skulle be flera människor utspridda över jorden att beskriva jorden så hade du fått lika många beskrivningar som det var människor.

Verksamheterna är olika, men Gud är densamme, han som verkar i allt och överallt.  Kor 12:6
Och förmedlaren företräder fler än en, men Gud är en. Gal 3:20

Gud är en, och en är förmedlaren mellan Gud och människor, människan Kristus Jesus. 1 Tim 2:5

Ja, det finns ju ganska många ställen i Bibeln där det står att Gud är EN, och då är hen det. Men det innebär inte att alla andra Gudar är fel/inte finns, det innebär att alla gudar är samma Gud. Jag tror att det att vi inte ska ha andra Gudar, eller bilder av Gudar, innebär att vi inte ska sätta något över Gud. Att vägen till Gud är det som är det viktigaste i våra liv, det är därför vi är skapade för att i allt sträva efter att leva med Gud. Har du en bild för att den är fin så innebär det inte att du sätter den före, eller över, Gud.

Och jag tror faktiskt att muslimer som lever enligt Guds ord kommer till frälsning de också. Eftersom jag tror att alla Gudar är samma Gud, att det bara är så att de har utvecklats lite olika beroende på var man befinner sig i världen, så kan jag inte tro att deras väg är sämre än min eller din.

Lite som att det från början bara fanns ett språk, med tiden så spred sig människorna över världen och det gav med sig att språken ändrade sig och nu låter de väldigt olika men från början var de ett.
Givetvis så gäller det ju att leva med Gud och följa Guds väg genom att leva i kärlek till Gud, mig själv och alla andra. Allt annat omkring grejs är av människor skapat för att styra andra människor.

Det gäller alltid att urskilja ursprungssyftet med skapelsen och våra liv och vår relation med Gud.
Vi människor har en benägenhet att vara rädda och osäkra i oss själva, och detta i sig har gjort att vi gärna kategorierar saker i rätt eller fel, vi vill få vara ett med Gud och är rädda att göra fel. Och det i sig har lett till att man har "bestämt" att tex muslimer eller J.V gör/tror "fel" för om jag inte bestämmer mig för att de gör fel och de gör något annat än mig då kanske det är jag som gör fel.

Men det handlar bara om att vår rädsla, som beror på att vi inte helt och fullt ser Guds uppsåt och vår relation, inte om Gud och vad hen vill eller inte vill.


2 kommentarer:

  1. Hade skrivit en lång kommentar men den försvann. Här kommer den korta varianten:)
    Allah är arabiskans ord för Gud precis som God på engelska. Gud/ Allah är samma. Jesus var en enligt islam, av Guds profeter Muhammed var den siste. Kristna följer Guds ord som Jesus fick till sig, muslimer följer orden Muhammed fick till sig. Islam förkastar inte Jesus eftersom han var en stor profet och nämns många gånger i Koranen precis som andra bibliska personer.

    Har precis hittat din blogg och ska fortsätta läsa nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit och tack för din kommentar. Hoppas att du ska trivas. <3
      /Kathja

      Radera