To those visitors who can not read Swedish, I have now added the Google Translate - enjoy!
(and do not hesitate to get in touch with me!)

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

lördag 3 augusti 2013

En läsar fråga om bekräftelse som fick bli ett eget inlägg...


Fråga - Underbar berättelse som får mig att fundera kring bekräftelsebehov. Ofta blir jag påverkad av andras bekräftelse/brist på bekräftelse, vilket den här mannen verkade underbart fri från. Är behov av bekräftelse ett hinder i personlig utveckling genom LOA? Jag funderar. Tack för berättelsen.

Svar - Behov av bekräftelse står i vägen för välbefinnande, vilket ger att det står i vägen då du vill skapa dig ett liv i harmoni. Det handlar om att ha fokus på sig själv och att ha ett öppet sinne. Att hitta till ett tillstånd där allt är som det är och det är bra, oavsett vad som händer och vad som är i det yttre. Då är du hemma.

Fråga - Samtidigt tror jag att vi behöver våra relationer att det är därifrån behovet av bekräftelse kommer. Det lilla barnet speglar sig mot sin mamma och när barnet ler så ler mamman tillbaka. Barnet skriker det får mat, blöja med mera. Mycket i våra liv bygger på beroende av andra. Den frukost jag ätit idag tex har andra människor jobbat med på olika sätt.
Jag undrar ibland om det finns ett jag utanför relationerna. Vi formas så mycket av våra relationer tycker jag. Bara detta att man som nyfödd föds så hjälplös. Få av oss klarar sig på en öde ö. Om man inte uppför sig lär sig koder kan man bli socialt utanför. Jag undrar om bekräftelsebehovet kan vara en överlevnadsmekanism. Mannen i berättelsen har dock nått en oerhörd mognad andligt. Han kan både vara bekräftad och stå för sig själv som jag ser det.

Svar - Att BEHÖVA bekräftelse är inte samma sak som att spegla sig i andra. Vi är sociala varelser och vi lär oss om oss själva genom att titta på vad vi är och vad andra är, genom att spegla oss och genom att se vad vi är och vad vi inte är. Men det är inte samma sak som att behöva bekräftelse. När man behöver något innebär det att vi mår dåligt om vi inte får det och då är vi ute i det yttre för att hitta vårt mående och vårt välbefinnande, och du ska alltid söka i ditt inre. Av den enkla anledningen att allt som finns i ditt yttre är förgängligt och du ska kunna skapa dig ett liv i harmoni genom det du redan har -dig själv och ditt nu.

Därför står behovet av bekräftelse i vägen för ditt välbefinnande. Det innebär inte att bekräftelse i sig är av ondo, det är behovet som är det. Och visst finns det ett du utanför relationerna, det är det du hittar när du tittar inåt, i ditt hjärta där ditt sanna Guds jag finns, din ande/själ.

Men precis som du säger så krävs det mognad att nå dit där mannen är därför att vi sedan dag ett i livet har lärt oss allt om oss själva genom andra, det är därför så många människor inte lever sina liv, de lever i en illusion av vad de är och därmed behöver. Det är det som gör att människor mår dåligt, man är inte sann mot sig själv därför att man inte lyssnar på sig själv, utan på andra. Men vem vet bäst vad du behöver? Du eller jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar