To those visitors who can not read Swedish, I have now added the Google Translate - enjoy!
(and do not hesitate to get in touch with me!)

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

fredag 27 juli 2012

Självkänsla-övning

Varje morgon i två veckor, så fort du har vaknat till på morgonen så går du till en spegel och ser på dig:

1. Sträck ut ordentligt och gäspa så att du fyller lungorna med nytt syre. Vrid och tänj gärna lite så du piggnar till. Sträck sen på ryggen, sänk axlarna och lyft bröstet så du står med god hållning. Andas hela tiden lugnt o djupt, endast in och ut genom näsan, under övningen.
2. Flytta din uppmärksamhet till ditt center vid hjärtat och stanna där med den. Se samtidigt dig själv i ögonen hela tiden du gör övningen.
3. Med ena handen smeker du din kind och säger samtidigt till dig själv: ”Jag älskar dig. Jag kommer alltid att finnas där för dig – vad som än händer. Jag tar hand om dig och gör gott för dig. Du är rätt precis som du är, för det finns inget som är perfekt. Det är en konstruktion, och du är bra precis som du är. Jag älskar dig, jag är stolt över dig och gör bra saker – hela tiden. Finaste, söta rara (ditt namn) – jag är så glad över att finnas till just nu!”
4. Fortsätt i två minuter att säga varma, kärleksfulla och snälla saker till dig själv – hela tiden medan du ser dig själv i ögonen. Behåll ögonkontakten och låt det komma som kommer spontant av varma och vänliga ord. Om du suckar, rapar, tårar rinner eller hur kroppen än reagerar – låt det bara ske.
5. Om du vill kan du stanna upp ett litet tag efteråt, sluta ögonen, ta ett par djupa andetag och låta det landa inom dig.

Detta är hela övningen. Det är viktigt att upprepa den varje morgon i två veckors tid, och var dag utan att hoppa över. På morgonen är vi närmast oss själva och det äkta efter nattens sömn.

(övningen är lånad från Sanna Edin)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar