To those visitors who can not read Swedish, I have now added the Google Translate - enjoy!
(and do not hesitate to get in touch with me!)

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

torsdag 6 oktober 2011

Johannesevangeliet 1:1-5

För mig säger detta allt... vad säger det dig?



1:1.I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. 2. Det fanns i begynnelsen hos Gud. 3. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till. 4. I Ordet var liv, och livet var människornas ljus. 5.Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.

Mig säger det att i början fanns Gud, Gud hade ett budskap och innebörden i det budskapet var allt som var Gud. Budskapet är det som ger oss liv, som ger vårt liv en mening och förstår vi innebörden utav det så finns det inget att frukta. Läser man så vidare hittar man:

9. Det sanna ljuset, som ger alla människor ljus, skulle komma in i världen. 10. Han var i världen, och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte.
11. Han kom till det som var hans, och hans egna tog inte emot honom. 12. Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn, 13. som har blivit födda inte av blod, inte av kroppens vilja, inte av någon mans vilja, utan av Gud. 14.Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning. 15. Johannes vittnar om honom och ropar: "Det var om honom jag sade: Han som kommer efter mig går före mig, ty han fanns före mig."

För att vi människor på jorden skulle förstå budskapet  blev Ordet, Guds budskap, en människa - Jesus. Eftersom vi ofta är lite begränsade tänkte nog Gud att om han gjorde på det sättet skulle det vara lättare för oss att fatta meningen med allt. Och det funkade ju för en del, men inte för alla. Vissa struntar i att lyssna, andra ser inte vad det står för - vad Jesus är - utan vill ha "honom" till något mindre än han är. Han är, enligt mig, Guds budskap förmänskligat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar