To those visitors who can not read Swedish, I have now added the Google Translate - enjoy!
(and do not hesitate to get in touch with me!)

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

måndag 31 oktober 2011

När livet knölar...

Satt och läste lite i Första Korintherbrevet (brukar på måfå (eller med Guds hjälp;)) slå upp en sida) idag. Där står det dels att "era prövningar har inte varit övermänskliga. Gud är trofast och skall inte låta er prövas över förmåga; när han sänder prövningar visar han er också en utväg, så att ni kan komma igenom den" (1 Kor 10:13)

Visst är det väl så att livet knölar till sig allt som oftast, det hör lixom till. Personligen tror jag att det är ett måste ty det är då vi läs oss mer om oss själva, om andra, om hur vi reagerar och hur vi skulle kunna göra annat för att underlätta för oss själva. Utan motgångar i livet finns det ju ingen anledning att utvecklas att ta sig vidare och att växa. Det är inte alltid lätt att se vad det kommer för bra saker ur livets motgångar men nog finn de där alltid! Att leva efter attraktionslagens principer underlättar väldigt då livet knölar. Tänk om, tänkt rätt som en väninna till mig brukar säga. Fastnar du i det negativa - stanna, andas och "omgruppera" - och du ska se att det kommer att kännas lättare.

Ett sätt är att skriva om verkligheten. Om du har en känsla/upplevelse som får dig att må dåligt börja med att skriva av dig. Spy galla över det som du ser som ett faktum; chefen är en idiot! Du har feta lår! Din man är lat! Dina ungar döva! Sedan skriver du om. Skriv ner det som du skulle vilja att det var; Min chef ser min potential, mina lår är vältränade och fasta, min man dyrkar mig och mina ungar gör allt de kan för att vara mig till lags bara för att de älskar mig. Prova och du kommer att märka att känslan av vanmakt, oro, ilska, ledsamhet förbyts emot hopp, lättnad, glädje! 

Gör du detta kommer du även att bli uppmärksam på de vägar Gud visar att du kan välja, på de små (och ibland stora) hintarna han ger dig för att visa dig en väg som gör mindre ont...

Och glöm inte att Gud gav oss den fria viljan! Vilket innebär att vi ALLTID kan välja annat, vi kan alltid välja en annan väg, en annan känsla! Låt det goda leda dig i livet... <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar