To those visitors who can not read Swedish, I have now added the Google Translate - enjoy!
(and do not hesitate to get in touch with me!)

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

tisdag 6 december 2011

Nyttan med meditation

Hittade en intressant artikel om meditation, förvisso några år gammal men vi får väl utgå ifrån att den fortfarande gäller... Själv försöker jag att meditera varje dag, ibland vägledda meditationer och ibland på egen hand. Jag tyckte att det var svårt att finna ro i början och då var det lättare med vägledda meditationen, m.a.o en meditation där man lyssnar på någon som talar om vad man ska göra ;)
Mediterar du inte så tycker jag att du ska prova...
_____________________________________________________________________


Meditation kan öka koncentrationsförmågan och hjälpa människor att hantera stress. Resultaten märks redan efter fem dagar, visar ny forskning. I en tid då allt fler drabbas av stressrelaterade sjukdomar ökar också intresset för olika metoder att hantera vardagsstressen. En teknik som är populär i dag, inte minst bland terapeuter, är "mindfulness" eller medveten närvaro.  Att "mindfulness" tycks ha effekt får stöd i en ny studie publicerad i den amerikanska vetenskapsakademins tidskrift PNAS.

Kinesiska forskare har låtit 40 personer meditera med en mindfulnessliknande teknik tjugo minuter om dagen. Lika många personer ingick i en kontrollgrupp som fick göra traditionella avslappningsövningar under lika lång tid. Efter fem dagar fick deltagarna göra olika test av koncentrationsförmåga och stresstålighet. Forskarna mätte också halten av stresshormonet kortisol i saliven. Resultaten var tydliga: Efter bara fem dagars träning hade meditationsgruppen bättre resultat i alla test. De hade dessutom mindre stresshormon. Ingen tidigare studie har visat på sådana effekter efter så kort tid. Forskarna skriver att resultaten visar på potentialen av meditationen som verktyg för både stresshantering och förbättrad kroppslig och mental hälsa.

- Det är jätteintressant att studien visar att meditationen påverkar kortisolhalten i kroppen på så kort tid. Många som mediterar säger sig ju uppleva större lugn och välbefinnande. Det är roligt att det går att visa i en så här välgjord studie, säger Marie Åsberg, professor vid Karolinska institutet.
Hon är också verksam vid Stressrehab vid Danderyds sjukhus, där patienter med utmattningssyndrom bland annat får lära sig mindfulnessmeditation.

- Vi har flera studier på gång. Våra patienter upplever att de är mindre stressade, mår och sover bättre. Den som lider av en kronisk sjukdom eller smärttillstånd är ofta betjänt av meditation, säger Marie Åsberg, själv mediterare sedan femton år. Tidigare studier visar också att mindfulnessmeditation minskar återfallsrisken för den som varit deprimerad. Heidi Andersen-Cervall har kurser i mindfulness på Hälsans hus på Södermalm. Hon märker av ett ökat intresse för tekniken.

- Folk kommer ofta hit för att deras läkare sagt åt dem att de behöver meditation. Själv mediterar småbarnsföräldern Heidi Andersen-Cervall varje morgon och kväll.

- Jag är säkert fortfarande en stressad person, men jag kan hantera det bättre. Vanliga avslappningsövningar försöker få dig att tänka på något specifikt, men det är inte alltid så lätt. Meditation går tvärtom ut på att acceptera saker som de är. (http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/meditation-hjalper-snabbt-mot-stress)

2 kommentarer:

  1. Jag älskar att meditera... det vill säga NÄR jag gör det! jag har en viss tendens att inte göra det trots att jag tycker jättemycket om det! Konstigt egentligen. Jag har testat både väggled meditation (jättebra när jag själv har svårt att komma till ro) och egen meditation (underbart när jag väl lyckas)! :) Kram

    SvaraRadera
  2. Ha ha, det där känner jag igen. Tänk att det ska vara så svårt att få rutin på nya grejer. Det gäller att sätta upp en fast tid och inte rucka på den. Precis som att man borstar tänderna varje dag, eller går och tränar måndag och torsdag.

    SvaraRadera