To those visitors who can not read Swedish, I have now added the Google Translate - enjoy!
(and do not hesitate to get in touch with me!)

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

onsdag 22 februari 2012

Är du tacksam?

Grunden till lycka är tacksamhet! Var tacksam över att Universum/Gud ger dig det du behöver. Uppskatta fåglarnas sång, känn tacksamhet över att du har varmt vatten i kranen, skor att sätta på fötterna och mat i kylen (även de gånger så där bara ligger en skrynklig morot, en ostskalk och lite smör i hörnet på smörpaketet!), Känn tacksamhet över att du har räkningar att betala, för det innebär att du har en tv att betala för, en bil som behöver bensin, ett hus som behöver värmas, och en lampa som kan lysa.

Sänd tacksamhet till det du har och du kommer att få mer! Sänd kärlek till Universum/Gud och alla dess underbara gåvor. Tacka för maten du har, för disken som behöver diskas - för det innebär att du har ätit och smutsat ner dem! Var tacksam för att du måste hänga tvätten - för det innebär att du har kläder.

Sänd tacksamhet och kärlek och du kommer att få mer - för lika attraherar lika. Svårare än så är det inte.

2 kommentarer:

  1. Jag är väldigt tacksam över det jag har! Jag körde tacksamhetsdagbok i 2 månader och det föränsdrade mitt liv. Jag slutade med antidep. mediciner, började må bättre i mig själv och började oxå se att de jag har runt om mig kanske inte är självklart för andra som det är för mig. Jag har varit tacksam sen jag har varit barn. Något som ligger in min natur. De senaste jag läste om tacksamhet var " varför tråna efter det man inte ha när man kan vara tacksam för det man har?" Och det stämmer ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det underbart hur en liten ändring av ens fokus, från det man inte har (negativt) till det man har (positivt) gör en sån stor skillnad! Detta är grunden, har man fattat det så kan man verkligen skapa sig ett underbart liv.

      Och om sanningen ska fram är det ju faktist som så att klara man inte av att vara tacksam över det lilla och det man redan har kommer man ha svårt att vara det bara för att man skaffar sig en ny bil, åker på semester eller byter ut gubben - det gamla invanda tänket lever kvar! Men just det missar många...

      Radera