Att bli medveten om Guds närvaro
Om någon bad dig använda ett annat namn för Gud, skulle du kunna använda ordet närvaro, ty det är just det Gud är. När Moses bad Jahve att få veta hans namn, svarade han: "Jag är den jag är", och det betyder: "jag är närvarande". Innebörden av Guds ord är: "Jag är här för dig". Gud är närvarande i allt, speciellt i oss. Jesu namn är Emmanuel, viket betyder "Gud med oss". Evangeliet enligt Matteus slutar med det underbara löftet: "Ni skall veta att jag är med er alla dagar, ja, till tidens slut".Ur "Att finna Gud" av Brian Grogan SJ
Här följer några råd som kan hjälpa er med den här delen av bönen:
Andningsövningar
Den här övningen innebär att du koncentrerar hela din uppmärksamhet på den fysiska känslan av inandning och utandning, utan att medvetet ändra rytmen i din andning. Koncentrera din uppmärksamhet på att känna den kalla luften strömma in genom dina näsborrar och den varma luften, när du andas ut. I början kan du bli besvärad av din andning och tycka att den blir oregelbunden, men vanligtvis fortsätter inte detta intryck. Om det blir så, om du blir andfådd eller om du får svårt att andas, skall du inte fortsätta den här övningen just nu.De flesta människor upplever att deras andning förändras, när de gör denna övning, de andas djupare och långsammare, och de börjar bli sömniga. Det är en bra avslappningsövning, men om du vill använda den för mer uttalad bön, låt då inandningen uttrycka allt det du längtar efter i livet, hur omöjligt det än kan verka, och låt utandningen uttrycka att du överlämnar allt till Gud, hela ditt liv med dess oro, synder, skuld och ånger. Det är viktigt att göra detta utan att döma dig själv, utan att vare sig berömma eller underkänna dig själv. Koncentrera dig på att överlämna all din oro, och klamra dig inte fast vid den som om den vore en kär ägodel.
Enligt "Överraskningarnas Gud" av Gerry W. Hughes SJ
Övning att lyssna
Lyssna så några minuter.Och tystnadens ljud på den plats där du ber, tystnaden inom dig själv...
Och ljudet av dina egna hjärtslag, svaga, men din egen livsrytm....
Lägg märke till svagare ljud, som är närmare.... Lyssna bara, bli medveten om dem...
Lägg märke till de ljud du kan höra, ljud långt borta.... Lyssna bara på dem, försök inte identifiera dem.Sitt upprätt men bekvämt i din stol och luta dig mot ryggstödet.
ur "Att be under fastan" av Donald Neary SJ
Kroppsövningar
Sitt upprätt men bekvämt i din stol, lutad mot ryggstödet. Låt din kropp slappna av (utan att sjunka ihop). Håll fötterna på golvet framför dig och händerna på låren eller knäppta i knäet.Slut ögonen eller låt dem vila på en punkt framför dig. Låt nu hela din uppmärksamhet koncentrera sig på det du känner i din kropp. Du kan börja vid fötterna och arbeta dig uppåt.
Låt din uppmärksamhet stanna vid den ene delen efter den andra av din kropp, men ju längre du kan koncentrera dig på en del desto bättre. Koncentrera dig på det du känner och inte på tankar om dina känslor. Om du sitter obekvämt, om det kliar, om du vill ändra ställning, notera bara obehaget, intala dig att det är helt i sin ordning utan att röra dig, fortsätt att koncentrera dig på det du kan känna i din kropp.
Själen låter oss sällan vara i fred tillräckligt länge för att göra detta utan att börja fordra uppmärksamhet med kommentarer och frågor: Det här är slöseri med dyrbar tid. Vad har det här med bön att göra? Är det här någon sorts hinduiskt påhitt? Vad är det för mening med det här? Behandla frågor och kommentarer på samma sätt som du behandlade kliandet; erkänn dem och återvänd sedan till att uppleva din kropp.
Om du vill, kan du gå över till en mer uttalad bön genom att upprepa Paulus ord: "I Honom lever jag, rör mig och andas".
Ur "överraskningarnas Gud" av Gerry W. Hughes SJ
Käre Herre, hjälp mig att komma ihåg att Du har givit mig livet. Tack för livets gåva. Lär mig att ändra min livsrytm, bli stilla och njuta av allt det goda du skapat åt mig. Hjälp mig att se all den skönhet som omger mig, att förundra mig över bergen, över sjöarnas stillhet och ett kronblads skörhet. Jag behöver påminnas om att allt detta kommer från Dig.
Att bli medveten om Guds närvaro
Om någon bad dig använda ett annat namn för Gud, skulle du kunna använda ordet närvaro, ty det är just det Gud är. När Moses bad Jahve att få veta hans namn, svarade han: "Jag är den jag är", och det betyder: "jag är närvarande". Innebörden av Guds ord är: "Jag är här för dig". Gud är närvarande i allt, speciellt i oss. Jesu namn är Emmanuel, viket betyder "Gud med oss". Evangeliet enligt Matteus slutar med det underbara löftet: "Ni skall veta att jag är med er alla dagar, ja, till tidens slut".Ur "Att finna Gud" av Brian Grogan SJ
Här följer några råd som kan hjälpa er med den här delen av bönen:
Andningsövningar
Den här övningen innebär att du koncentrerar hela din uppmärksamhet på den fysiska känslan av inandning och utandning, utan att medvetet ändra rytmen i din andning. Koncentrera din uppmärksamhet på att känna den kalla luften strömma in genom dina näsborrar och den varma luften, när du andas ut. I början kan du bli besvärad av din andning och tycka att den blir oregelbunden, men vanligtvis fortsätter inte detta intryck. Om det blir så, om du blir andfådd eller om du får svårt att andas, skall du inte fortsätta den här övningen just nu.De flesta människor upplever att deras andning förändras, när de gör denna övning, de andas djupare och långsammare, och de börjar bli sömniga. Det är en bra avslappningsövning, men om du vill använda den för mer uttalad bön, låt då inandningen uttrycka allt det du längtar efter i livet, hur omöjligt det än kan verka, och låt utandningen uttrycka att du överlämnar allt till Gud, hela ditt liv med dess oro, synder, skuld och ånger. Det är viktigt att göra detta utan att döma dig själv, utan att vare sig berömma eller underkänna dig själv. Koncentrera dig på att överlämna all din oro, och klamra dig inte fast vid den som om den vore en kär ägodel.
Enligt "Överraskningarnas Gud" av Gerry W. Hughes SJ
Övning att lyssna
Lyssna så några minuter.Och tystnadens ljud på den plats där du ber, tystnaden inom dig själv...
Och ljudet av dina egna hjärtslag, svaga, men din egen livsrytm....
Lägg märke till svagare ljud, som är närmare.... Lyssna bara, bli medveten om dem...
Lägg märke till de ljud du kan höra, ljud långt borta.... Lyssna bara på dem, försök inte identifiera dem.Sitt upprätt men bekvämt i din stol och luta dig mot ryggstödet.
ur "Att be under fastan" av Donald Neary SJ
Kroppsövningar
Sitt upprätt men bekvämt i din stol, lutad mot ryggstödet. Låt din kropp slappna av (utan att sjunka ihop). Håll fötterna på golvet framför dig och händerna på låren eller knäppta i knäet.Slut ögonen eller låt dem vila på en punkt framför dig. Låt nu hela din uppmärksamhet koncentrera sig på det du känner i din kropp. Du kan börja vid fötterna och arbeta dig uppåt.
Låt din uppmärksamhet stanna vid den ene delen efter den andra av din kropp, men ju längre du kan koncentrera dig på en del desto bättre. Koncentrera dig på det du känner och inte på tankar om dina känslor. Om du sitter obekvämt, om det kliar, om du vill ändra ställning, notera bara obehaget, intala dig att det är helt i sin ordning utan att röra dig, fortsätt att koncentrera dig på det du kan känna i din kropp.
Själen låter oss sällan vara i fred tillräckligt länge för att göra detta utan att börja fordra uppmärksamhet med kommentarer och frågor: Det här är slöseri med dyrbar tid. Vad har det här med bön att göra? Är det här någon sorts hinduiskt påhitt? Vad är det för mening med det här? Behandla frågor och kommentarer på samma sätt som du behandlade kliandet; erkänn dem och återvänd sedan till att uppleva din kropp.
Om du vill, kan du gå över till en mer uttalad bön genom att upprepa Paulus ord: "I Honom lever jag, rör mig och andas".
Ur "överraskningarnas Gud" av Gerry W. Hughes SJ
Att vara medveten om någonting innebär att vara uppmärksam. Käre Herre, hjälp mig att komma ihåg att Du har givit mig livet. Tack för livets gåva. Lär mig att ändra min livsrytm, bli stilla och njuta av allt det goda du skapat åt mig. Hjälp mig att se all den skönhet som omger mig, att förundra mig över bergen, över sjöarnas stillhet och ett kronblads skörhet. Jag behöver påminnas om att allt detta kommer från Dig
Guds ord
Mk 1:29-39
Från synagogan gick de hem till Simon och Andreas tillsammans med Jakob och Johannes. Simons svärmor låg i feber, och det sade de genast till Jesus. Han gick fram till henne, tog hennes hand och reste henne upp. Och febern lämnade henne, och hon passade upp dem. På kvällen, efter solnedgången, kom man till honom med alla sjuka och besatta. Hela staden hade samlats utanför dörren. Och han botade många som led av olika sjukdomar och drev ut många demoner, och han förbjöd demonerna att tala, eftersom de visste vem han var.Tidigt nästa morgon, medan det ännu var mörkt, gav han sig av därifrån och gick bort till en enslig plats, och där bad han. Simon och de andra skyndade efter honom, och när de hade funnit
honom sade de: ”Alla söker efter dig.” Han svarade: ”Låt oss gå åt ett annat håll, till byarna här omkring, så att jag kan predika där också. Det är därför jag har gått ut.” Och han gick och predikade i synagogorna i hela Galiléen och drev ut demonerna.
Några tankar om dagens bibelord
- • Jesus, denna evangelietext ger en bild av en mycket händelserik dag i ditt liv. Som du vet, kan också mina dagar vara mycket händelserika. Men du finner tid åt att be, vilket också jag måste försöka. Du välsignar den tid jag ägnar åt bönen och mitt liv blir mer fruktbärande.
- • Jesus, denna evangelietext ger en bild av en mycket händelserik dag i ditt liv. Som du vet, kan också mina dagar vara mycket händelserika. Men du finner tid åt att be, vilket också jag måste försöka. Du välsignar den tid jag ägnar åt bönen och mitt liv blir mer fruktbärande.
Att lyssna till Ordet
Läs igenom stycket långsamt flera gånger och se om det är något ord eller någon mening som du fastnar för. Dröj vid det ett tag innan du fortsätter till nästa.Det är ungefär som att suga på en karamell. Försök inte analysera meningen, för du brukar ju inte knäcka en karamell och utsätta den för kemisk analys innan du smakar på den.
Ofta kan en fras eller mening dra till sig uppmärksamhet från våra undermedvetna behov långt innan vi har blivit medvetna om orsaken till attraktionen. Därför är det bra att dröja så länge som möjligt vid orden utan att försöka analysera dem.
Kanske märker jag att det far alla möjliga distraktioner genom huvudet, men några tankar, som inte alls är några distraktioner, kan bli till stoff för en bön. Det är som om bibelordet är ett sökarljus som drar över min medvetandeström, mina tankar, minnesbilder, reflektioner, dagdrömmar, förhoppningar, ambitioner och farhågor, och jag ber utifrån en blandning av Guds ord och mina inre tankar och känslor.
Att samtala med Jesus
Tänk dig att du ser Jesus sitta alldeles bredvid dig. På det sättet ställer du din fantasi i din tros tjänst. Jesus är inte här på det sätt som du föreställer dig honom, men han är faktiskt här, och fantasin hjälper dig att bli medveten om det. Tala nu med Jesus … om det inte finns någon i närheten, så tala med låg röst … Lyssna på vad Jesus svarar dig eller vad du föreställer dig att han svarar … Det är skillnaden mellan tanke och bön. När vi tänker, talar vi i allmänhet med oss själva. När vi ber, talar vi med Gud. (Anthony de Mello SJ, Sadhana ps 78-79)Den helige Ignatius säger om ett sådant här samtal: ”Samtalet förs genom att man verkligen talar; liksom när en vän talar med en annan eller en tjänare med sin herre. Än ber man om någon nåd, än anklagar man sig själv för något ont man har gjort, än framlägger man sina ärenden och söker råd angående dessa”… ”I samtalen bör vi tala och be i enlighet med vår nuvarande situation. Det vill säga, beroende på om jag känner mig frestad eller tröstad; om jag vill uppnå den ena eller andra dygden; om jag vill rikta mig åt det ena eller det andra hållet, om jag vill sörja eller glädja mig åt det som jag kontemplerar. Till sist ber jag om det som jag mer verksamt önskar angående vissa särskilda ting.”(AÖ 59, 199)
Guds ord
Mk 6:30-34
Apostlarna samlades hos Jesus och berättade för honom om allt de hade gjort och vad de hade undervisat om. Han sade till dem: ”Följ med mig bort till en öde trakt, så att vi får vara ensamma och ni kan vila er lite.” Det var så många som kom och gick att de inte ens fick tid att äta. De gav sig av i båten till en öde trakt för att vara ensamma. Men man såg att de for och många fick veta det, och från alla städerna skyndade folk dit till fots och hann före dem. När han steg i land fick han se en stor skara människor. Han fylldes av medlidande med dem, för de var som får utan herde, och han undervisade dem länge.
Några tankar om dagens bibelord
- • När jag ägnar mig åt att be, besvarar jag Jesu inbjudan att "följa med" till en öde trakt. Jag möter Gud som svarar för mina behov av vila och näring. Jag märker att jag aldrig ångrar den tid jag ägnar åt bönen, även om det för vissa kan förefalla att knappt något händer. Det verkar som om mitt hjärta är gjort för att be, precis som min kropp har skapats för den friska luften.
- • Jesus, du var tvungen att göra ett val. Kommer du att se efter dina lärjungar eller tjäna folkmassan? Dina beslut har sin grund i din medkänsla Ditt hjärta påverkas djupt av människornas andliga hunger. Du är medveten om att deras behov som en kallelse från Gud. Herre, må jag alltid göra mina val av kärlek, medkänsla och inte av själviskhet.
Att lyssna till Ordet
Läs igenom stycket långsamt flera gånger och se om det är något ord eller någon mening som du fastnar för. Dröj vid det ett tag innan du fortsätter till nästa.Det är ungefär som att suga på en karamell. Försök inte analysera meningen, för du brukar ju inte knäcka en karamell och utsätta den för kemisk analys innan du smakar på den.
Ofta kan en fras eller mening dra till sig uppmärksamhet från våra undermedvetna behov långt innan vi har blivit medvetna om orsaken till attraktionen. Därför är det bra att dröja så länge som möjligt vid orden utan att försöka analysera dem.
Kanske märker jag att det far alla möjliga distraktioner genom huvudet, men några tankar, som inte alls är några distraktioner, kan bli till stoff för en bön. Det är som om bibelordet är ett sökarljus som drar över min medvetandeström, mina tankar, minnesbilder, reflektioner, dagdrömmar, förhoppningar, ambitioner och farhågor, och jag ber utifrån en blandning av Guds ord och mina inre tankar och känslor.
Samtal
Ibland funderar jag på vad jag skulle säga om jag mötte Dig personligen, Herre. Jag tror att jag skulle säga "Tack, Herre" för att Du alltid är nära mig. Jag vet säkert att Du ibland har burit mig, Herre, och att det då var genom din styrka jag kunde komma igenom de svåra stunderna i mitt liv.Att samtala med Jesus
Tänk dig att du ser Jesus sitta alldeles bredvid dig. På det sättet ställer du din fantasi i din tros tjänst. Jesus är inte här på det sätt som du föreställer dig honom, men han är faktiskt här, och fantasin hjälper dig att bli medveten om det. Tala nu med Jesus … om det inte finns någon i närheten, så tala med låg röst … Lyssna på vad Jesus svarar dig eller vad du föreställer dig att han svarar … Det är skillnaden mellan tanke och bön. När vi tänker, talar vi i allmänhet med oss själva. När vi ber, talar vi med Gud. (Anthony de Mello SJ, Sadhana ps 78-79)Den helige Ignatius säger om ett sådant här samtal: ”Samtalet förs genom att man verkligen talar; liksom när en vän talar med en annan eller en tjänare med sin herre. Än ber man om någon nåd, än anklagar man sig själv för något ont man har gjort, än framlägger man sina ärenden och söker råd angående dessa”… ”I samtalen bör vi tala och be i enlighet med vår nuvarande situation. Det vill säga, beroende på om jag känner mig frestad eller tröstad; om jag vill uppnå den ena eller andra dygden; om jag vill rikta mig åt det ena eller det andra hållet, om jag vill sörja eller glädja mig åt det som jag kontemplerar. Till sist ber jag om det som jag mer verksamt önskar angående vissa särskilda ting.”(AÖ 59, 199)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar