To those visitors who can not read Swedish, I have now added the Google Translate - enjoy!
(and do not hesitate to get in touch with me!)

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

söndag 16 december 2012

Tystnad

Har nyss tittat på 3dje delen av en dokumentär som har gått på svt, "Den stora tystnaden" - en otroligt intressant liten serie där man har fått följa 5 människor på deras resa. Det startade som ett "projekt" som en munk ville genomföra. Han tog 5 "vanliga" människor och lät dem upptäcka storheten i TYSTNADEN. De fick bla vara på en 7 dagars lång TYST retreat. Man fick se hur livsomvälvande detta var för dem och hur de ALLA genom detta hittade Gud. De hittade sin själ i tystnaden i via den hittade de Gud.

Men som munken sa till en kvinna som sa att hon hade hittat Gud men inte religion - "kanske är det så att den Gud du inte tror på inte finns" - m.a.o det hon TRODDE var Gud, religion osv var vad hon hade lärt sig, inte vad som ÄR.

Det fick mig i alla fall att börja tänka på mig själv...

Jag är nog fortfarande lite rädd för tystnad tror jag. Förr fixade jag det inte alls men nu går det bra i några minuter eller så. När jag mediterara tex så har jag alltid musik på. När jag gör saker så hör jag (nästan) alltid en truddelutt i huvudet som går om och om igen. Det är helt enkelt sällan TYST!

Dagens insikt!

Jag kan stanna till och blicka mot skyn och där och då är det tyst. Eller fastna i något i naturen och där och då är det tyst - men det rör sig ju om några sekunder eller kanske någon minut.

Blev nu sporrad att öva upp detta känner jag. Inte för att möta Gud, för det gör jag i alla fall, utan för att se vad som händer.

En stund av TYSTNAD varje dag....
_________________________________
MEDITATIONSTIPS från Hälsosidorna:

Andningsmeditation (räkna andetagen)

Sätt dig bekvämt i valfri ställning, på en stol, eller sitt bekvämt i skräddarställning (lotusställning).
  1. Andas in genom näsan, känn hur luften strömmar ner genom kroppen, hur kroppens alla delar och celler fylls med livskraft.
  2. Andas ut genom näsan.
  3. Upprepa 10 - 50 gånger.
Iaktta in- och utandningen, känn och lyssna av andningen, var ditt eget vittne, koncentrera dig på andningen. Lägg din koncentration på in- och utandningen, känn vändpunkterna - pauserna mellan in- och utandning för att behålla koncentrationen... Räkna andetagen tyst för dig själv om du märker att du tappar fokus annars. Efter att du lärt dig att vara mer koncentrerad kan du sluta att räkna andetagen... Om tankar kommer återgå lugnt till att koncentrera dig på andningen igen...

Tips!
På ljudet du hör vid inandningen kan du tänka So och på utandningen Ham, tillsammans bildar in- och utandning orden So-Ham som betyder "Jag är han/det"! där "han" står för det absoluta universella medvetandet inom österländsk tradition. Dvs. So-Ham betyder "Jag är ett med det universella medvetandet"!


4 kommentarer:

  1. Jag skrattade lite åt det där att ha en truddelutt i huvudet. Jag var på en tio dagars retreat i somras med total tystnad (minskad input överlag, man fick t e x inte läsa) och tio timmars meditation om dagen.

    Jag kom på mig själv med en stark längtan att ställa mig upp i meditationssalen och göra en fader Abraham. Och jag vet inte hur många gånger jag kom på mig själv sjunga 'Kuk i Hatt' - av alla lämpliga truddelutter. :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset den doku måste jag se!! Jag älskar tystnad -när det är riktigt tyst.. I naturen ex . Men har gärna på musik/tv när jag är hemma för att slippa alla ljud från maskiner, grabbar, bilar osv. Skulle gärna prova ett sk tystretreat. Kramar Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den finns tyvärr inte på svt längre, varje avsnitt låg bara ute i 7 dagar och sista avsnittet var det jag "hittade" och det gick i förra veckan. Men om man inte har något problem med engelska så ligger de ute på YouTube, sök på "The big silence".

      Jag skulle oxå vilja prova det där, som sagt där vet jag att jag har att jobba med. Brukar komma till stadiet av rastlöshet och där ger jag upp. Men trägen vinner heter det ju och nu har jag blivit påmind så det är ju bara att köra på. Jag tror absolut att det är nyttigt på alla sätt och vis.

      Radera