To those visitors who can not read Swedish, I have now added the Google Translate - enjoy!
(and do not hesitate to get in touch with me!)

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

onsdag 23 november 2011

Meditera mera!

I det förra inlägget skrev jag om vikten att  lyssna på ditt eget inre, för att kunna göra det underlättar det om man tar sig tid att meditera. Det är ett sätt att stilla sitt inre, vilket gör att det blir lättare att höra sin egen röst. Meditera behöver inte ta en massa tid eller vara krångligt - dessa tre övningstipsen har jag fått av en vis väninna. Jag tyckte förr att det där med att meditera mest var krångligt och jag fick alltid för mig att jag gjorde fel. Nu har jag insett att man kan egentligen göra som man vill - bara man tar sig tid att stilla sitt inre - för att sedan lyssna på sitt jag. Så mitt råd är att du ska prova dig fram till ett sätt som känns bra och funkar för dig, det viktiga är inte hur du gör det utan att du gör det.

Några tips på sätt att meditera lånade av Fjäril på ifokus.

1. Rensa ut "skräp" och överflödiga tankar/intryck mm som vi samlar på oss.  En skön avslappning som bara tar några minuter. Sätt dig bekvämt på en stol, bilsätet, ja vart du än befinner dig. Håll båda fötterna mot golvet. Blunda och ta några djupa andetag. Tänk dig/visualisera hur allt du har inom dig, som du Inte ska ha där - försvinner! "Allt negativt och allt jag inte behöver, töms nu ut ur min kropp, ut i mina armar, ner i mina ben, för att sedan fortsätta ut ur fötterna" Känslan blir ung. som att det "rinner" ur kroppen. Stanna kvar en liten stund, koncentrera dig på andningen. Långa och djupa andetag. Nu kan du öppna ögonen, slappna av och lägga ditt medvetande till platsen du är på. "När jag öppnar ögonen är jag "tillbaka" i min bil, på mitt kontor"

2. En andningsövning - In med det nya - Ut med det gamla. Sitt ner på en stol, i bilen, i soffan eller vart du än befinner dig och slappna av. Ta några djupa andetag. På det fjärde andetaget "ser" du (föreställ dig) hur du andas in ny ljus energi/kraft och att utandnigen är den gamla "smutsiga" energin. "Jag andas in nya krafter och ny energi, jag andas ut gammal energi som jag inte behöver. Min huvudvärk, min stress, den försvinner" . Inandningen är ljus ny energi - utandningen är en "smutsig" energi som vi vill ha bort. Gör så några gånger tills du tycker att det du andas ut är lika rent, som det du andats in. In med nytt - Ut med gammalt.

3. Bestäm hur du vill att din dag ska se ut. Ett skönt och bra sätt att somna gott för natten, som dessutom ger en positiv morgondag. Att lägga oss direkt efter en film, tv-nyheter eller annat som gör att vår hjärna får arbeta på högvarv, gör att vi ofta sover dåligt och oroligt. Istället ska de sista tankarna vara positva, positivt inför din morgondag. Jag ska berätta hur jag visualiserar - och här menar jag att man verkligen ska se sig själv framför sig, inte bara tänka lite lätt på det, utan "försök se dig genom hela dagen"(du gör självklart din egen visualisering) " Inatt kommer jag att sova gott. Jag vaknar upp till en ny dag, men nya utmaningar. Jag känner mig glad, pigg och vacker. Jag ser framemot mitt arbete och jag vet att jag kommer lösa alla situationer jag hamnar i. Jag trivs bland mina arbetskollegor och genom min positiva inställning sprider jag glädje bland dem jag har runt mig. Jag behöver inte stressa, känna mig nervös eller annat som skapar huvudvärk och irritation, för något sådant finns inte. Jag är lycklig, jag är glad. Jag är lycklig, jag är glad. Sov gott "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar